Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| September 25, 2020

Scroll to top

Top

No Comments

Kleuteronderwijs

Kleuteronderwijs
Tempus

Mijn naam is Lore Van Droogenbroeck en ik ben eerstejaarsstudente kleuteronderwijs aan de HUB. Er werd mij gevraagd om iets te vertellen over de opleiding om zo ook iets meer te weten te komen over studenten op andere campussen.

 

Als student(e) kleuteronderwijs moet je beschikken over een goede conditie: bewegingsopvoeding in campus Nieuwland, beeldende opvoeding in campus Sint-Joris en andere vakken volgen we in campus ’T Serlcaes en Hermes. Heel af en toe gaan we voor de lessen wereldoriëntatie naar campus Terra Nova.

Persoonlijk vind ik deze richting fantastisch. We hebben langs de ene kant lessen in Brussel zoals alle andere studenten, maar het leuke vind ik om geregeld op stage te gaan. In het eerste jaar mag je stage doen in je eigen gemeente en dat vind ik wel zeer praktisch.

Wie soms studenten ziet sleuren met koffers, zakken, dozen en ukeleles mag er al bijna van uitgaan dat het studentenkleuteronderwijs zijn. We krijgen heel veel taken en opdrachten gecombineerd met theorie om de stages tot een goed einde te brengen.

 

Tempus: Wat was de doorslag om deze opleiding te volgen?

Lore: Al van in het 5e middelbaar wist ik ongeveer wat ik ging studeren. Het was toen nog even twijfelen tussen lager en kleuteronderwijs. Ik heb al heel wat ervaring met jonge kinderen door o. a. jaren babysitten en speelpleinwerking. Daardoor wist ik zeker om een opleiding voor het basisonderwijs te volgen. Waarom dan uiteindelijk kleuteronderwijs? Het creatieve, het speelse van die kleintjes sprak me meer aan dan voor een klas te staan die de hele dag achter de banken moet zitten.
Tempus: Buiten het creatieve, zijn er ook meer “didactische vakken?

Lore: Uiteraard moet er eerst wat theorie aan vooraf gaan, wil je de stage tot een goed einde brengen. Alles gebeurd met een reden, en die didactische werkvormen leren we in onderwijskunde. Ook wiskunde is vaak wat theoretischer, maar uiteindelijk krijgen we wel van elk opleidingsonderdeel knutsel- en verwerkingsopdrachten.
Tempus: Enkele voorbeelden van creatieve werkjes?

Lore: Tegen de volgende stage moeten we een vertelkoffer malen: een koffer met allemaal verwerkingsopdrachten en –spelletjes zodat de minder taalsterke kleuters ook volledig mee zijn met het verhaal. We hebben ook al een weegschaal, instrumentenkoffer, voeldoos, pittenzakken en voddenballen, matrixbord, ganzenbord, stempeldoos, … moeten maken. Te veel om op te noemen! Gelukkig kunnen vele van deze materialen nog voor de rest van onze carrière dienen.
Tempus: Waarom zou jij mensen aanraden deze opleiding te kiezen?

Lore: Spreken de allerkleinsten jou het meeste aan, speel je graag en heb je een creatieve geest, dan is kleuteronderwijs zeker een aanrader voor jou. Ben je muzikaal aangelegd, dan is dat ook zeker in je voordeel. Na een paar dagen op stage merk je meteen of deze richting voor jou geschikt is of niet.

Submit a Comment