Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| September 15, 2019

Scroll to top

Top

No Comments

Graceland

Tempus

Hoe een vader lijden kan

Ron Morales durft. Over een land dat al bekendstaat om zijn armoede, drugshandel en kindhoertjes, maakt hij een donkere, aangrijpende thriller die deze clichés alleen maar versterkt. Al vanaf de eerste scènes duwt Morales ons met de neus op de feiten: in de smerige, corrupte en duistere onderwereld van de Filippijnen staat leven gelijk aan overleven.

Marlon Villar, een strenge maar rechtvaardige vader die het hoofd net boven water weet te houden, werkt al sinds jaar en dag voor politicus Manuel Chango. Hoewel Marlon weet heeft van de vunzige praktijken van Chango, knijpt hij een oogje dicht. Het welzijn van zijn veertienjarige dochter Elvie en zijn doodzieke vrouw gaat voor alles. Op een dag, wanneer Marlon Elvie en Chango’s dochter Sophia ophaalt van school, komt zijn leven in een stroomversnelling terecht. Een als politieman vermomde kidnapper heeft het gemunt op Sophia, maar vergist zich en neemt Elvie mee. Marlon doet er alles aan om zijn dochter terug te krijgen en wordt daarbij ongewild meegesleurd in een web van leugens, verraad en misdaad.

‘Graceland’ werd volledig zelfstandig gefinancierd en gedraaid in amper zeventien dagen. Ondanks het beperkte budget zette regisseur Ron Morales een ontnuchterend maar ontroerend resultaat neer. Hij werd daarvoor beloond met de publieksprijs op het Tribeca Film Festival in New York. ‘Graceland’ komt binnenkort uit op dvd (releasedatum nog onbekend).


Interview met regisseur Ron Morales (afgenomen door medewerker van het Filmfestival van Gent, op 14/10/2012)

Wat zijn de thema’s van uw film?

Het is vooral een misdaadfilm. Deze film is echt een passie van mij geworden, het was een speciaal project voor mij.

Waar haalde u het geld vandaan om deze film te maken?

We hebben onder andere een Facebookcampagne gevoerd om geld in te zamelen. We zorgden er ook voor dat de film via ‘vrienden van vrienden’ bekend raakte en probeerden ook zo geld in te zamelen.

Hoe zit het met de filmindustrie op de Filippijnen?

De opkomst van nieuwe technologieën zorgt ervoor dat de jonge mensen nu ook meer durven. “They get out there”. Ze wagen meer hun kans om films te maken en dat helpt ook de Filippijnse acteurs die voorheen te gebonden waren aan televisiewerk.

In de film komen thema’s als corruptie, kinderprostitutie en armoede voor. Laten we zeggen: het is niet echt reclame voor de Filippijnen.

(ontwijkt de vraag) We hebben zeventien dagen gewerkt aan deze film. Sommige dagen werkten we 20 tot 23 uur. De vermoeidheid van de acteurs en de crew was dan ook zeer groot.

In de film komt veel actie voor, het gaat over een wanhopige familievader, … Deze thema’s lenen zich perfect voor een Hollywoodproductie van uw film. Zou u dat zien zitten?

Nee, ik geef mijn film niet op voor de gecommercialiseerde wereld van Hollywood. Ik wil de eerlijkheid van mijn film bewaren.

Ook niet als het een film met Bruce Willis zou worden?

(lacht) Nee, hij is te oud!

Submit a Comment