Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

| September 15, 2019

Scroll to top

Top

No Comments

De Boekenbende

Tempus

‘De Boekenwat?’ hoor ik je denken . Een bende boekenfreaks die bijeen komen om de nieuwste ‘Fifty Shades of Grey’ te bespreken? Nee hoor! De Boekenbende is een samenwerking tussen Brusselse bibliotheken die lezen en voorlezen willen promoten. Gedurende vijf weken gaan vrijwilligers langs bij kinderen uit het Nederlandstalig Brussels onderwijs om hen de wondere wereld van boeken te laten ontdekken. De ‘voorleeskindjes’ zijn vijf tot zes jaar en vaak spreken ze thuis een andere taal dan het Nederlands. Voorlezen is niet alleen belangrijk om hun taalvaardigheid te verbeteren, het helpt hen ook om abstract te denken en om hun fantasie te ontwikkelen. Ook studenten van de HUB kunnen zich kandidaat stellen. In de Bachelors Toegepaste Taalkunde en Taal- en Letterkunde is het zelfs een keuzevak. Tempus sprak met drie studenten Toegepaste Taalkunde over hun ervaringen.
Marie Loosen
Hoe heb je kennisgemaakt met het project?
Ze kwamen uitleg geven op school en deelden een foldertje uit. Ik heb dan een infovergadering bijgewoond en ik was meteen verkocht.
Waarom heb je besloten om je kandidaat te stellen?
Ik werk heel graag met kinderen. Ik zit dan ook in de jeugdbeweging. Voor een babysit kan je ook altijd bij mij terecht! Het idee om te gaan voorlezen sprak mij meteen aan. Bovendien sluit het mooi aan bij mijn studies: de link tussen voorlezen en taal is snel gelegd.
Had je een goede band met je voorleeskindje?
Ja hoor. Nadat wij een voorleeskindje toegewezen hadden, werden wij op het basisschooltje ‘De Buurt’ uitgenodigd om kennis te maken met ons kindje. Mijn kindje was lief maar wel wat verlegen. Nadat de voorleessessies daadwerkelijk van start gingen en ik hem beter leerde kennen, bloeide hij echt open.
Sprak je voorleeskindje een andere taal thuis?
Hij was van Marokko dus thuis spraken ze Arabisch. Zijn moeder kende wel Frans. Met haar kon ik moeiteloos communiceren. Wanneer hij Nederlands sprak, merkte je wel dat hij anderstalig was. Echt problematisch was dit wel niet. Al bij al viel zijn Nederlands zeker goed mee.
Waren de ouders actief betrokken bij de voorleessessies?
Neen niet echt. De papa ging werken en de moeder hield zich bezig in de keuken. Ze kookte en bakte veel koekjes. Ze heeft zelfs een taart voor mij gebakken. Soms nam zijn klein broertje ook deel aan de voorleessessies. Omdat hij nog zo jong was, werd hij wel snel afgeleid.
Waar ging je de boeken halen en hoe koos je de onderwerpen?
Bij de kennismaking op het schooltje heb ik gepeild naar zijn interesses. Hij vertelde mij dat hij zot was van dinosaurussen en leeuwen. Op basis daarvan heb ik dan boeken gezocht. Ik heb heel veel voorgelezen uit Geronimo, dat vond hij echt leuk. De boeken nam ik meestal van thuis mee.
Heb je iets geleerd uit de hele ervaring?
Mijn kindje nam heel snel dingen op. Als zijn interesse was aangewakkerd, leerde hij veel sneller. Zo kan hij sinds kort het woordje mummies aan zijn woordenschat toevoegen. Omdat mummies alles zijn wat hij cool vindt; eng, gevaarlijk enz. werd het begrip al snel opgeslagen in zijn geheugen. Als kinderen geboeid zijn, kan je hen dus gemakkelijker dingen aanleren. Mijn voorleeskindje was echt heel lief en verlegen maar je merkte wel dat hij in zekere zin bepaald werd door waar hij woonde. Zijn vriendjes uit de buurt hadden echt een invloed op zijn taalgebruik. Eén enkele keer zijn de ouders mijn voorleessessie vergeten. Ik stond daar mooi voor de deur. Gelukkig is het bij die ene keer gebleven. Voor de rest heb ik er alleen maar goede herinneringen aan overgehouden.
Ga je je in de toekomst nog engageren in gelijkaardige projecten?
Ja zeker. De moeder van mijn voorleeskindje heeft zelf gevraagd of ik wou blijven ‘lesgeven’, zoals zij het omschreef. Helaas heb ik moeten weigeren. Schaarbeek is nu niet de veiligste buurt van Brussel en ik zag het niet zitten om telkens weer de metro te nemen. Als ik het volgend jaar gemakkelijk kan combineren met mijn studies, ga ik mij zeker weer kandidaat stellen voor de Boekenbende! Ik raad het iedereen zeker aan. De band die je opbouwt met je voorleeskindje is ongelofelijk.
Stephanie Beke
Waarom heb je besloten om je kandidaat te stellen?
Ik lees graag. Ik studeer talen en boeken horen daar natuurlijk bij. Ik heb een infosessie bijgewoond en zag het volledig zitten om eraan te beginnen.
Had je een goede band met je voorleeskindje?
Met mijn voorleeskindje wel, maar met de ouders absoluut niet. De moeder toonde helemaal geen interesse. Ze keek TV of hing aan de telefoon terwijl ik aan het voorlezen was! De ouders waren dus helemaal niet betrokken bij de voorleessessies.
Sprak je voorleeskindje een andere taal thuis?
Thuis spraken ze Frans en een Afrikaanse taal. Ik weet niet juist welke.
Waar ging je de boeken halen en hoe koos je de onderwerpen?
Ik ging gewoon naar de bibliotheek in mijn dorp. Ik las vooral voor uit boeken die ik zelf als kind heel leuk vond. Omdat mijn voorleeskindje een jongen was, zorgde ik ervoor dat er avontuurlijke boeken tussenzaten.
Heb je iets geleerd uit de hele ervaring?
Dat kindjes echt moeilijk kunnen doen en dat het niet altijd even gemakkelijk is om hen geboeid te houden. Ze zijn heel snel afgeleid. Mijn voorleeskindje was eerst verlegen maar naarmate de voorleessessies vorderden, stelde hij zich meer open voor mij. Hij kreeg ook meer zelfvertrouwen. De keerzijde van de medaille was wel dat hij soms het gevoel had dat hij zomaar alles mocht doen. Maar al bij al was het een positieve ervaring.
Ga je je in de toekomst nog engageren in gelijkaardige projecten?
Ja, dat denk ik wel. Als ik het kan combineren met mijn studies, natuurlijk.
Marie Smeets
Waarom heb je besloten om je kandidaat te stellen?
Ik ben graag bezig met kindjes. Mijn nichtjes en neefjes zijn ongeveer van dezelfde leeftijd dus het project sprak mij meteen aan.
Had je een goede band met je voorleeskindje?
Ja, eigenlijk wel. Hij was verlegen en terughoudend maar tegelijkertijd was hij ook wel enthousiast. Hij vertelde veel over school.
Sprak je voorleeskindje een andere taal thuis?
Ja, Frans en Arabisch.
Waren de ouders actief betrokken bij de voorleessessies?
De papa niet maar de mama wel. Zij kwam er vaak bijzitten. Dat vond ik wel fijn. Hij was redelijk snel afgeleid en dan kon zij hem zeggen dat hij beter moest opletten. Wat goed was voor mij natuurlijk.
Waar ging je de boeken halen en hoe koos je de onderwerpen?
Ik nam veel boeken van thuis mee. Hij hield van dieren dus las ik voor uit boeken waar dieren in voorkwamen. Ik probeerde de onderwerpen af te stemmen op zijn interesses.
Hoe evalueer je de ervaring?
In het begin was ik wel een beetje onwennig. Mijn voorleeskindje woonde in een onveilige buurt dus ik had soms wel wat schrik om daar rond te lopen. Maar al bij al is het super goed meegevallen. Ik heb ook een andere cultuur leren kennen, wat mooi meegenomen is. Ik ben zeker blij dat ik het gedaan heb.
Ga je je in de toekomst nog engageren in gelijkaardige projecten?
Ja. Misschien doe ik volgend jaar wel weer mee aan de Boekenbende. Ook al nam het veel tijd in beslag, ik vond het echt fijn.

Submit a Comment